Podzespoły maszyn budowlanych są narażona na szczególne obciążenia i uszkodzenia w sezonie zimowym. Dlatego, chcąc uniknąć poważniejszych awarii i przetrwać do wiosny bez szwanku, warto odpowiednio wcześniej zatroszczyć się o stan techniczny pojazdu. Na które elementy należy zwrócić szczególną uwagę?
Silniki – wymiana oleju i odpowiedni środek smarny
Wybór olejów i środków smarny jest na tyle duży, że nie zawsze wiadomo co wybrać. Do odpowiedniej konserwacji silnika na zimę warto wybrać produkty syntetyczne lub półsyntetyczne bazujące na olejach. Te powstające w wyniku syntezy chemicznej są odporne na działanie niskich temperatur i ułatwiają utrzymanie podzespołu w czystości. Jednocześnie zabezpieczają przed szybkim zużywaniem, sprawiając, że jednostka napędowa działa dłużej, jest dobrze chroniona, a przy tym odporna na działanie soli, mrozu i innych niekorzystnych czynników, z jakimi mamy do czynienia zimą.
Utrzymanie w czystości układu hydraulicznego
Układ hydrauliczny niszczy się i zużywa pod wpływem zabrudzeń, a o te zimą nietrudno. Aby poszczególne podzespoły maszyn budowlanych pracowały niezawodnie, warto zadbać o dobrej jakości olej, który wesprze ich działanie w czasie niskich temperatur. Zarazem zabezpieczy je przed osadami ze szlamu, który skutecznie blokuje filtry, prowadząc do ich degradacji. Dłuższa żywotność wysokogatunkowego oleju oznacza większą wydajność, dłuższą żywotność i stabilną pracę każdej maszyny. Jednocześnie gwarantuje odporność na utlenianie oraz stabilność termiczną ważne np. podczas rozruchu czy pracy na wysokich obrotach na trudnym terenie.
Osprzęt roboczy i łańcuchy – odpowiednie przygotowanie terenu
Zamarznięta zewnętrza warstwa gruntu może być trudna do przebicia. Aby zrobienie wykopu czy odwiertu było możliwe, warto zaopatrzyć się w solidny osprzęt, a więc wiertła, łyżki, zęby, lemiesze. Produkowane ze sztywnych i wytrzymałych materiałów na pewno nie stępią się i nie skruszą podczas pracy w terenie. Jeżeli jednak dysponujesz całorocznymi elementami i nie chcesz, aby uszkodziły się przy zetknięciu z twardym podłożem, wcześniej odpowiednio je przygotuj, czyli wstępnie skrusz młotem hydraulicznym.
Każdy z elementów maszyny zimą jest narażony na przymarzanie. Dotyczy to szczególnie hamulców, ale też sprzęgła i przewodów paliwowych. W miejscach, gdzie gromadzi się woda, która potem zamarza bardzo szybko powstają oraz rozwijają się ogniska korozji.
Oleje stają się bardziej lepkie, a metalowe osprzęty kruche. Przeciążenia mogą powodować pękanie śrub lub ich luzowanie. Zmiany bywają dynamiczne, a czasem nagłe. Nie należy zatem bagatelizować znaczenia częstych, regularnych przeglądów dla prawidłowego funkcjonowania maszyny zimą.